Sveriges Kungahus
Utskriftsversion
Skriv ut
|
|

Kung Carl den sextonde Gustaf

Kungen
Kungen heter Carl Gustaf Folke Hubertus.
Han blev kung när han var 27 år gammal
efter Kung Gustaf den sjätte Adolf.
 
Ett valspråk är en kort mening på några få ord,
som talar om vad en person vill och hur personen tänker.

Kungens valspråk är För Sverige - i tiden.
Med det menar Kungen att han vill arbeta
för Sverige på ett sätt som passar just vår tid.
 
Kungen föddes den 30 april 1946.
Hans far dog i en flygolycka när Kungen var ett år.
 
Kungens utbildning
Kungen tog studenten 1966.

Kronprins Carl Gustaf med sin farfar Gustav den sjätte Adolf. Foto: Jan Collsiöö.
Sedan fick han utbildning i militären,
framför allt i flottan,
som försvarar landet med olika fartyg.
Kungen var med på en lång resa med fartyget Älvsnabben.
Kungen blev sjöofficer.
 
Efter detta studerade Kungen det svenska samhället.
Han besökte myndigheter, fabriker och skolor.
Han lärde sig om domstolar, riksdag och regering.
 
Kungen studerade också arbete i andra länder.
Han var med i Sveriges arbete i FN
och i hjälparbete i Afrika.
 
Familj
Under OS i München 1972 träffade Kungen Silvia.
Hon arbetade som värdinna på OS.
 
De förlovade sig på Stockholms slott 1976
och gifte sig samma år i Storkyrkan.
Kungen och Drottningen gifte sig den 19 juni 1976. Foto: Leif Engberg.
De har tre barn som heter Victoria, Carl Philip och Madeleine.
Victoria kommer att bli drottning,
eftersom hon är äldst av syskonen.
 
Kungen och Drottningen bodde först på Stockholms slott
men flyttade sedan till Drottningholms slott.
 
Kungens intressen
Kungen är mycket intresserad av natur och miljö
och har stora kunskaper om det.
 
Kungen har ordnat möten om miljö
för människor från hela världen.
Han är ordförande i Världsnaturfonden i Sverige,
som arbetar för att natur och djur ska finnas kvar.
Kungen är scout. Foto: Pressens Bild.
Kungen har alltid varit intresserad av scouterna.
Han var själv vargunge och scout
och kallades då Mowgli.
Kungen är ofta med på olika scoutläger
och hedersmedlem i scoutförbund.
 
Kungen är också mycket intresserad av bilar och verktyg.
När han fyllde fem år fick han en trampbil,
en murslev, tegelstenar och verktyg.
 
Kungen brukar vara med på Svenska Kungsrallyt på Öland.
Då kör han en gammal Volvo PV 60.
Kungen och Drottningen på Kungsrallyt på Öland år 2002. Foto: Pressens Bild.
Kungen har alltid tyckt om att vara i naturen.
Han är duktig på att åka skidor
och har åkt Vasaloppet tre gånger.
 
På somrarna kör han gärna sina båtar.
Då arbetar han också i trädgården
på slottet Solliden på Öland.
Han gräver dammar och arbetar i ekskogen.
 
Kungen är intresserad av konst, musik och mat.
Han har visat sin konstsamling
och ordnar konserter på Stockholms slott.
 
Kungen jagar också varje år.